23. jul. 2012

Festivalliv - Roskilde

Hm, det blev en anelse svært at komme igen med beskrivelserne efter sidste indlæg. Og med en pause på to dage imellem Roskilde festival og den mindre tyske festival Melt! nær Berlin, levnede det ikke meget mentalt overskud til at tage alle oplevelserne til eftertanke igen og skille reel hukommelse fra tåget øl-dis. Men min fredag, lørdag og søndag på Roskilde kan også koges betragteligt ned til lange men gode vagter i Vegas barer (Vega Bodega - kom i der?? Den var så sej!) og koncerter med Jack White, Larsen & Furious Jane, Cold Specks, Friendly Fires og Björk. Jeg vil nøjes med at fremhæve Cold Specks, som jeg havde store forventninger til efter at have lyttet med gåsehud til hendes album. Hun spillede på Pavilion på en solrig lørdag og skønt jeg havde foretrukket et mørkeomsluttet rum som Glorias til denne koncert, så klarede hun at skabe en intim atmosfære med sin lille lidt forkrøblede og generte figur og gennemtrængende, stærke stemme der går lige ind under huden. Stemningen i hendes folk/gospel hymner der kunne gå hen og virke højtidelig og lidt vemodig, fik Cold Specks blødt op med små lavmælte historier og et væld af bandeord, der bragte indforståede smil frem på vores i forvejen tilbedende ansigter. Den dame er så dygtig! 

Cold Specks på Roskilde (lånt fra Gaffa)


Så meget fra Roskilde i år som ikke på forhånd lovede mig personligt noget stort men som efterlod mig mæt og tilfreds som sædvanlig. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar