11. aug. 2013

Gå lige ud og hør her (uge 33) + Uhørt Festival


Forskud på Fitness bag hovedscenen hos Uhørt
Efter at have gennemgået en lidt drøj post Roskilde periode hvor det ikke har været muligt at deltage i flere af de sædvanlige festivaler og hvor den store ventede koncertoplevelse med Smashing Pumpkins viste sig at være så ringe og pinlig, at jeg ikke vil skænke den flere ord, så var jeg ved at være lidt deprim på musikoplevelsesfronten. Det hjalp at jeg pludseligt fik chancen for at opleve Godspeed You! Black Emperor i Tivoli - et band jeg har lyttet med på via min postrock elskende tidligere roomie men til stadighed ikke helt forstår og i hvert fald ikke forstår at sætte de rigtige ord på. Men barometeret fik også et kærligt nøk opad i dag, da jeg var ude på Refshaleøen og snusede til den genfødte festival der nu hedder Uhørt. En stribe græsmark dannede ramme midt i betonen for tre små scener og en vifte ret så fine unge danske bands. Arrangementet var godt og professionelt bakket op af fornuftige madtilbud og billige øl og så er der i virkeligheden ikke ret meget tilbage at ønske sig. Den første del af eftermiddagen gav lidt et indtryk af at alle håbefulde nye bands skal være båret af 80'er prægede synth konstellationer og gerne synge på dansk, men det billede blev heldigvis varieret sidenhen. Dog vil jeg gerne fremhæve duoen Sort Kat Hvid Kat som læner sig op af den efterhånden lidt klicheramte konstellation dreng/pige/mange keybords men som med deres low fi klubbede elektropop ganske fint vekslede mellem at snige sig rundt i melankolske dunkle hjørner og elegant bevæge sig ud på dansegulvet med lidt naivistisk lette melodier og et gedigent beat. Bandet har kun spillet tre koncerter og det tegner allerede lyst for dem. 

Sort Kat Hvid Kat

 Maskinvåd cementerede at Steffen Brandt og Lars H.U.G ikke dannede Kliché forgæves og gav en uhyggeligt loyal hyldestkoncert til deres alles minde - men dog stadig med et dygtigt personligt snit. I enden på en dejlig dag kom de vanvittigt seje Baby in Vain. Det er over min fatteevne at tre så unge tøser kan spille tung rock med så meget beskidt nerve, indsigt og respekt for genren. Av for satan, de er dygtige! Og med deres målrettede fokus på at formidle budskabet, kan det kun blive rigtig stort for dem i fremtiden. 

Baby in Vain
Jeg kan kun anbefale at folk svinger sig i sadlen når det næste år er tid til Uhørt igen!
Og så må jeg da hellere også smide nogle anbefalinger ud i øvrigt. Lidt men godt:

Lør 17: MaskinvådHuset kl 21.45 for 0 kr.
Ja, hvis man har et godt høre til århusiansk musik fra 80'erne så får man sgu ren kærlighed herfra!

Søn 18: Mellemblond + Folkeklubben + RangleklodsNemoland fra kl 18 for 0 kr.
En rigtig pose godt og blandet - der er en succes iblandt for enhver smag.

Derudover præger Strøm Festival det københavnske byliv hele ugen og alle nysgerrige sjæle kan finde mere info lige her!





 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar