18. maj 2014

Gå lige ud og hør her (uge 21)

4 Guys From The Future på Nemoland 25.05.14
Pinlig tavshed sidste søndag... Nattevagter og Eurovision fik mig vist ned med nakken for en stund. Nu er jeg her igen med fornyet energi efter en svedig Psyched Up Janis koncert i fredags. Jeg var ikke en af dem der skænkede det mange bevægede tanker da de annoncerede genforening og nye tourdates. Bevares, jeg lyttede til dem tilbage på mit teenageværelse og jeg var også en af dem med tung eyeliner, dreadlocks og militærstøvler en overgang. Men så blev jeg bare mere og mere en Kashmir pige. Og som min mors generation engang skulle tage stilling til at sympatisere med Beatles eller Rolling Stones, skulle vi jo dengang vælge Kashmir, Dizzy eller Psyched Up Janis. Jeg havde nu nok lidt en fod i alle lejre meget af tiden... Men som koncerten udrullede sig genopdagede jeg virkelig hvor meget jeg har lagret deres musik, stemning og energi i mit indre musikbibliotek. Jeg var vild med det! Og jeg skal så absolut se dem igen på Roskilde, for er der noget der er bedre end at opdage ny kærlighed, er det at genopdage en gammel. En sidebemærkning; Baby In Vain som er akkurat lige så kompromisløse i deres tilgang til deres musik som ovennævnte var uden tvivl det perfekte spejlbillede og opvarmningsband. 
Nu er gennemlytningen til årets Roskilde program også begyndt og en guide tager stille og roligt form. I år har jeg fået en håndfuld anbefalinger fra andre bloggere, musikere og koncertentusiaster, som jeg vil præsentere som et tillæg til søndagsanbefalingerne i ugerne op til festivalen. På søndag lægger Martin Hjort Frederiksen fra musikbloggen Börneblogger ud med sin vigtigste koncertanbefaling. For den kommende uge ser det i følge mig sådan her ud:


Man. 19 maj: Sivert Høyem + Get Your Gun i Lille Vega kl 21 for 170 kr.
Der er en vis mængde mørk melankoli og dystert drama i salen med disse to kunstnere. Sivert leverer den smertefulde og tunge bluesrock og Get Your Gun det ørkenstøvede desperate americana rock. 
Tir 20 maj: Sharon Jones & The Dap-Kings i Store Vega kl 20 for 350 kr.
En ordentlig røvfuld original girlpower overtager scenen med stort backing band og direkte tråde tilbage til amerikansk soulmusik.   
Tir 20 maj: Douglas DareMusikcafeen kl 21 for 60 kr.
Ung brite der med sit klaver, melankolske stemme og elektroniske effekter passer i James Blake kategorien men med mere rastløs uro over sig.
Ons 21 maj: Dawn LandesMusikcafeen kl 21 for 80 kr.
Fin og blød americana folk med en snert jazz til at falde helt ned på jorden med.

Tor 22 maj: Paper Tigers + Dirty Old Town i Pumpehusets Byhave kl 19 for 0 kr.
Byhaven er åbnet op igen og denne aften vil være kendetegnet af klassisk melodisk rock der trækker på 60'erne såvel som 90'erne.

Tor 22 maj: Plök + The Slaughterhouse 5Loppen kl 20.30 for 50 kr.
Alternativet denne torsdag er noget mere vanvidsorienteret. Begge bands bryder musikalske og performancemæssige grænserpå rockscenen.
Tor 22 maj: Yellow OstrichStengade kl 20 for 60 kr.
Brooklyn baseret lo-fi rockgruppe med bløde elektroniske arrangementer. 

Fre 23 maj: Sleep Party People + Ice Cream Cathedral Jazzhouse kl 22 for 120 kr. 
To gange stemningsfulde og sfæriske bands med gode dele chill og energi præsenterer begge nye albums. Crispy!

Lør 24 maj: Xiu Xiu + Circuit Des YeuxJazzhouse kl 21 for 120 kr. 
Avantgarde pop med en nærmest uhyggelig vokal i samspil med trommemaskine og støjelementer. 
 
Søn 25 maj: 4 Guys From The Future + Hymns From Nineveh m.fl. på Nemoland kl 18 for 0 kr.
De gratis udendørskoncerter på Christiania spiller igen og især de 4 fremtidsfyrer lokker mig med deres alternative poprock der i glimt minder mig om Blur på den rigtig fede måde. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar