29. maj 2014

Guide til Northside Festival 2014

Arcade Fire på Northside 15.06.14

Endelig er det blevet tid til den pragtfulde mini festival med de store armbevægelser. Jeg er vild med Northside for dens enkelhed, sans for lækre detaljer og det vanvittige program de formår at præsentere år efter år. Udover at være et passende afslappet og luksuriøst alternativ til Roskilde, så er det også festivalen der bringer mig hjem til Aarhus og mine vældig savnede gode venner, der heldigvis nærmest alle sammen deltager i festivalen. En rigtig god nyhed for mig er, at den overdækkede røde teltscene i år er blevet rykket til sit eget område nær indgangen, hvilket forhåbentlig giver bedre ro til koncerterne der, når de overlapper med de store åbne scener. Jeg glæder mig til den stressfri oplevelse det er at gå 50 meter (sådan da) hen til den næste koncert, stort set ikke gå glip af en lyd i programmet, smovse lækker lokal økomad og dele kander af øl med vennerne - og når natten er faldet på og sidste nummer er spillet, cykle 10 min hen til min veninde og sove trygt og uforstyrret i en seng...aah! Ja, beskrivelsen  rimer godt nok flot på at være gammel og magelig. Men hey, efter 14 års Roskilde plus diverse andre mudderbadsfestivaler, så føler jeg sgu at jeg har fortjent den slags magelighed. Ikke ment på den måde at jeg ikke glæder mig akkurat lige så meget til mudderbadet Roskilde af præcis de samme årsager som for 14 år siden:) Men nu gælder det en meget værdig opvarmningsfestival og her er det program som jeg har tænkt mig at følge. Måske kan det bruges som en guide til dig også.




FREDAG:
16.30 Bombay Bicycle Club på Rød scene - Jeg er glad for at kunne ankomme i ro og mag efter lidt warm up med vennerne og BBC får lov at hilse mig velkommen. De spillede en dejlig koncert for to år siden på samme festival og nu er de tilbage med et nyt album fyldt med charmerende popmelodier. Jeg står der også igen.

17.45 Reptile Youth på Grøn scene - Højenergibandet der ikke er kede af at rive tøjet i stykker eller lave gående stage dives på publikum er garanter for at sætte festivalen både igang og på plads.

20.15 Quadron på Grøn scene - Efter energiudladningen er det uden tvivl perfekt med en cocktail og Danmarks sprødeste soulband til at sætte en streg under de kærlige fredagsvibes i aftensolen.

21.45 James Vincent McMorrow på Rød scene - Han synger med en sørgmodighed og en falset der ikke rigtig hører til i denne verden. Fans af Bon Iver kan finde hvile her for fredag aften.

01.00 The National på Blå scene + Whomadewho på Rød scene - skal det være rockikonisk sing along eller vanvittig dansefest? Det må humøret bestemme. Jeg har set dem begge flere gange før og der er altid leveringsgaranti begge steder.







LØRDAG:
14.00 The Mountains på Blå scene - Dagen starter værdigt op påny med pompøs pop for fulde gardiner.

15.00 The Brian Jonestown Massacre på Grøn scene - De er levende legender indenfor eksperimenterende rock og jeg har aldrig rigtig lært dem at kende. Nu må det blive et live første møde.

16.15 Temples på Blå scene - Efter veteranerne er det den unge og nok mindre eksperimenterende rocks tur. Temples er stærkt på vej frem med deres autentiske 60'er inspirerede psykedeliske rock.

18.45 Jurassic 5 på Blå scene - Endnu nogle legender jeg ikke kender men denne gang indenfor hip hop. Det er jo ikke rigtig mit område men Jurassic 5 har lige nok oldschool funky vibes med sig til at lokke mig og jeg skal da ikke nægte mig selv at blive klogere på hip hop.

21.30 Nina Persson på Rød scene - I mange år var hun en del af søde puttede Cardigans og jeg er lidt nysgerrig efter at se hende som moden soloartist.
  
23.00 Mew på Grøn scene - De er bare mestre i at skabe en magisk stemning og jeg er egentlig begyndt at savne lyden af deres ekstravagante og uforudsigelige kompositioner, som jeg ikke har hørt i en god håndfuld år efterhånden.

00.45 Röyksopp + Robin på Blå scene - Der er ingen tvivl om at det her bliver en boblende champagnefest udover alle grænser. Jeg blev fan af Robin og hendes lille pitbull facon efter hendes koncert på Melt! Og i samarbejde med Röyksopp kan det kun tage ekstra fart.







SØNDAG:
12.55 Ane Brun på Blå scene - I god søndagsstil og ovenpå et par gode heftige dage, vil jeg vælge at lægge blødt og chillet ud sammen med Ane og hendes lækre vokal. 

13.50 The Blue Van på Grøn scene - I selskab med dagens første kande øl vil jeg fortsætte med gedigen dansk rock på den helt klassiske måde med totalt tjek på attituden og melodierne.

14.45 Cold Specks på Rød scene - Hun var fantastisk sej, skrøbelig, genert og stenhård på Roskilde hvor blandingen af blues, soul og gospel gav chills og jeg vil absolut satse på at møde hende igen.

17.05 Lars HUG på Rød scene + White Lies på Blå scene - Jeg er nødt til at høre manden der satte mit hjerte i brand som 8årig. Hvis kærligheden er rustet eller naboen på blå scene larmer for meget, så er jeg altså lidt skabsfan af stadionrockdrengene i White Lies...

19.25 Pixies på Blå scene + Rhye på Rød scene - Roskilde har Rolling Stones og Northside har Pixies. Det er altså levende rockhistorie bare den fra 80'ernes støjrock og jeg skal da også undervises i det. Dog må de dele pladsen med Rhye, for deres lækre androgyne pop må jeg opleve nusse mine ører før festivalens absolutte højdepunkt går løs.

20.35 Arcade Fire på Grøn scene - og her har vi så mit højdepunkt og koncerten Northside kunne have solgt mig billetten alene på. Arcade Fire er et af de få bands jeg elsker ubetinget og jeg hilser lidt ekstra dansevenlig disco velkommen i indierock euforien.

22.30 Wild Beasts på Rød scene - det kan ikke blive en mere perfekt afslutning. Jeg forestiller mig en rendyrket rockcabaret i det røde telt. Også selvom de på deres seneste album er gået en mere nedtonet og elektronisk vej. En fantastisk afslutning på festivalen.






Og cirka sådan forestiller jeg mig, at det kommer til at gå for sig. Jeg ved, at det ikke kommer til at ende præcis sådan, men det vil formentlig være tæt på. For på Northside er det svært at gå glip af noget, når man først er ude på pladsen. Og det er omvendt nemt at støde på noget af det man ikke regnede med at høre. Rigtig god fornøjelse til alle jer der skal dele tre dejlige dage med musikalske godter og fantastisk festivalliv med mig derude!:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar