28. dec. 2012

2012 ifølge MusikLarm

Pigegardemusik som det en dag kom til udtryk på Nørrebro
Nu er året sørme snart slut (allerede uarggh!!) og det inviterer jo til et tilbageblik på de mange gode musikoplevelser, som jeg har haft igennem MusikLarms første år. Det har i hvert fald været et år der har været rigt på spændende små og store festivaler og proppede koncertkalendere hos spillestederne. Som regel ser jeg en rigtig god opbakning til de forskellige koncerter, så hvis musikbranchen er i krise, ses det heldigvis ikke derude hvor musikken opleves live. 

Et af mine højdepunkter er det altid humoristiske og glædelige møde med Rufus Wainwright, som jeg både fik oplevet i Falkoner og til Melt! Festival. At se Rufus er som at se en gammel savnet ven igen og det er en fantastisk oplevelse! 

 

Det var også et både underholdende og festligt gensyn i Pumpehuset da Bob Hund spillede der i juni. Med dem er der helt klart tale om valuta for pengene. Og her er en af de gamle klassikere der også bevidner hvor komplet gakket og genial Thomas Öberg er som frontfigur.

 

Det var en helt magisk oplevelse at stå i Falkoner igen senere på året og lytte til Grizzly Bear som med deres vidunderlige vokalharmonier og smukke, dragende melodier skabte deres eget særlige univers, som vi fik lov at være en del af.
  


Over sommeren var det som altid en fornøjelse at besøge nogle af alle de utroligt seje og kreative musikfestivaler som vi både har herhjemme og som der findes udenfor landegrænserne. Det kan kun anbefales at finde de der appellerer til din smag og interesse og støtte op om de gode initiativer og den frivillige iværksætterånd, som får de mest fantastiske musikbegivenheder på benene. Jeg var særligt begejstret for Pavillion scenen på Roskilde Festival der serverede enormt gode koncerter med nye personlige favoritter som Helsinki Poetry, Team Me, Clock Opera og Cold Specks. Northside Festival i Aarhus gav mig bl.a. Bombay Bicycle Club og Little Dragon og på Melt! i Tyskland var det bands som Yeasayer, Elektro Guzzi, WhoMadeWho (som også leverede et af årets højdepunkter på Vega for nyligt) og Zola Jesus der gjorde turen til en fest selvom det var lige ovenpå en hektisk Roskilde Festival. Casiokids og The Eclectric Moniker peppede Trailerpark op for mit vedkommende og da Crunchy Frog holdt en slags éndagsfestival/labelnight i december var det særligt Shiny Darkly, Thee Attacks og Beta Satan der gjorde en kold vinteraften varm igen.




Alt det her var blot et udpluk af mit personlige oplevelseskatalog og når nu 2013 snart begynder, begynder også jagten på flere nye musikoplevelser og jeg ved allerede at der venter mange seje koncerter forude! Jeg glæder mig fx til at mageløse Conor Oberst kommer til København i januar og spiller på Bremen og til at Frost Festival sætter kulør på den grå danske vinter med deres månedlange festival, der får os ud og se usædvanlige bands på usædvanlige spillesteder. Der vil uden tvivl være noget for enhver nysgerrig smag og indtil videre har jeg set mig varm på de kommende koncerter med Cancer, Mariam The Believer, The Late Great Fitzcaraldos og føromtalte Elektro Guzzi. Der er meget meget mere at opdage i Frost programmet og der vil også komme mere om det fra denne her kant i det nye år. Følg indtil da med på deres hjemmeside her.


Det har altså været et begivenhedsrigt og spændende musikår på rigtig mange måder og der har været utroligt mange dejlige og mindeværdige stunder med dejlige mennesker. Men året slutter desværre også med en tragedie. Bloggeren bag Rockville, Henrik Nilsson, døde i december som følge af et trafikuheld. Det er ufatteligt trist og jeg tænker meget på hans nærmeste som ikke længere har den hengivne og søde mand, far og ven som Henrik var. Musikmæssigt var Henrik en stor inspiration med en vidtrækkende viden og interesse for musik og hans blog er en skattekiste af musikalske opdagelser. Til hans minde og til alle andre derude er der her til sidst Beach House og deres smukke nummer 'New Year' - med mit ønske om et godt nytår og et 2013 med fred, glæde, skønhed og musik.




 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar