3. jul. 2013

Kristina Renée på Roskilde 2013

Kristina Renée på Pavilion ons. 3.7.2013

Det er onsdag på Roskilde Festival og 80.000 mennesker er efterhånden ved at være kommet i stemning efter et par solide warm up dage. Jeg kom selv i går aftes og gik direkte i 'smatten' med en flaske Lambrusco og en flok tøser. Jeg var ærgelig over at gå glip af spændende navne på Pavilion og Apollo indtil da, men jeg kunne til gengæld tage revanche og starte onsdag ud med at se Pavilions åbningsact Kristina Renée. En ganske god slat festivalgæster, inklusiv undertegnede, havde kommet sig over gårsdagens fester og fundet vej frem til det hyggelige telt (hvis der findes sådan et på Roskilde må det være Pavilion), hvor den fremadstormende debutant Kristina Renée havde fået æren af at åbne. Det gjorde hun med en perfekt kærlig og roligt ført hånd og stemme. Stemningen er fra første nummer blå ligesom lyssætningen og når intensiteten i de melankolske dvælende numre når visse højder løber kuldegysningerne op af arme og kinder. Jeg troede, at jeg skulle møde en lillesøster til Tina Dickow, men smukke Kristina kan udover at skrive vedkommende tekster og synge engleblidt blande lige tilpas stænk af soul og blues vibes i det kølige elektroniske miks og det er ganske enkelt super lækkert og løfter hendes musik udover ligesindede singer/songwritere .

Jeg mødtes med Kristina efter koncerten for at stille hende et par spørgsmål.
- Du har haft et meget begivenhedsrigt forår (Kristina har udgivet sin debut og allerede spillet på bl.a. Spot og Northside Festival). Adskiller Roskilde sig fra andre festivaljobs? 
Ja, Roskilde er jo Roskilde og jeg er kommet her meget. Der er en helt vildt fri og varm stemning og folk er så glade. Jeg har helt klart fået den oplevelse jeg havde håbet på.

- Hvad håber du at dit publikum oplever til dine koncerter?
Det er meget svært at svare på. Jeg håber, at de kan lide det og finder det vedkommende. Måske kan de bruge det til noget eller bliver rørt på en eller anden måde. Jeg håber, de får det ud af det som jeg selv får til en god koncert. 

- Hvad skal der ske nu? Kan det blive større end Roskilde?   
Jeg skal spille til Skanderborg og Wonderfestiwall og det glæder jeg mig meget til. Så er jeg begyndt at skrive nye numre. Der er sket rigtig meget og det er fedt, det må gerne fortsætte!


Kristina Renées debutalbum "Taming Tigers" kan lyttes til og købes her




Ingen kommentarer:

Send en kommentar