12. apr. 2014

Video forpremiere med Temple!



Det er kommet mig for øre, at denne københavnergruppe efter en EP i 2013 nu er ved at slippe første udspil fra deres første kommende album. Albummet udgives først til september, men indtil da har vi fornøjelsen af at lytte til nummeret Celeste, der får det til at sitre i nakkehårene på mig af fornemmelser som dyb tristesse og mørk ensomhed og så alligevel anelsen af en ukuelig viljestærk skønhed, der spirer et sted i mørket.
Temple beskriver selv deres spil med dualisme sådan her:
”Farvet af på den ene side glæden ved kunsten og musikken, på den anden depressioner, kærestesorger, sygdom og dødsfald er vores musik en insisteren på skønheden under støjen og det meningsfulde ved livets skyggesider. En særegen skønhed der opstår i livets og musikkens spændingsfelter og efterlader melankolske kompositioner, der må opfattes som både smukke og depressive, stille og støjende”.

Bandet eksperimenterer med at mikse reallyd, ukonventionelle lydgivere og rytmiske instrumenter sammen til, efter Celeste at dømme, melankolske og længselsfulde kompositioner med en art filmisk karakter. Se nedenfor den flotte video til Celeste, som rammer den bristefærdige stemning så fint og som jeg har fået lov at have forpremiere på.
Jeg har før oplevet Temple live og skrevet om deres præstation i indlægget her. Jeg vil se frem til at opleve dem spille igen til sensommer, når de fx optræder i det spændende innovative kulturkoncept Dome of Visions.   


Ingen kommentarer:

Send en kommentar