27. jun. 2012

Geskes guide til Roskilde

Team Me

Det er næsten ikke til at tro det, men nu er der gået et år igen og liiige om lidt åbner Roskilde Festival for alle os der har hang til lumre/gennemblødte telte, sort støv i næsen, solbrankede skuldre, billige dåsebajere, plasticposer i våde sneakers, lækker festivalmad, gakkede udklædninger, natteflirter, gennemsuttet papvin og et, let's face it, uoverskueligt kæmpe stort udvalg af musik i alle afskygninger! Og uanset hvem der brokker sig over manglende store navne eller nok black metal (der kan ikke blive for lidt, hvis man spørger mig) på programmet, så er det bare at skamme sig og gå i gang med at studere og nærlytte, for der gemmer sig altid nogle fantastiske perler, som man ikke var bekendt med før og ikke vil leve uden bagefter.
Jeg har en temmelig lang ønskeliste over bands, som jeg vil høre og jeg kommer ikke til at høre det hele, det ved jeg godt. Men jeg skulle da være et skarn, hvis jeg ikke lige udbredte det glade budskab og giver alle andre nogle tips til, hvad der kunne være godt efter min mening. 
Her følger et udpluk dag for dag:

Mandag:
Nelson Can (Pavilion Junior kl. 17.30) er totalt seje post-punkede piger med lige tilpas dele attitude og uskyld.

Tirsdag: 
Helsinki Poetry (Pavilion Junior kl. 20.30)  åbner festivallen i ro og mag for mig. Ikke for meget stress, bare ud og finde sine ben og hinanden og så lade den første festivalnat falde på til lyden af smukke støjende storbybilleder.

Onsdag:
French Films (Pavilion Junior kl. 17.30) minder med deres surf-lyd om The Drums men er lidt mere 80'er tunge og dystre end gakkede som deres slægtsfæller og lyder som en god smådoven måde at starte dagen på.
Team Me (Pavilion Junior kl. 22.00) er blevet rost for deres liveshows hvor de som et Arcade Fire lignende stort ensemble fyrer en fest af med naivistisk charme, tempo og energi. Jeg forestiller mig stor fællesfest i det lille telt!

Torsdag:
The Shins (Arena kl. 18.00) er indbegrebet af indierock med deres finurlige og skæve numre. Jeg har aldrig oplevet dem live og det er helt klart et flueben, som jeg glæder mig til at sætte.
Clock Opera (Pavilion kl. 19.30) har med deres højenergiske, storladne og dramatiske elektropop/rock fuldstændig overbevist mig. Det bliver mega fedt!


Perfume Genius (Gloria kl. 23) er smukt, poetisk og sart men også utroligt stærkt og jeg regner med en intens oplevelse i det stemningsfulde Gloriatelt. Er man blevet melankolsk til mode bagefter er det bare at komme videre til R'n B fest med Janelle Monáe (Arena kl. 23.30) eller det parallelle elektrounivers som Apparatjik (Orange kl. 01.00) inviterer til og som jeg er ret spændt på at gæste og finde ud af om det egentlig er et sted, der er værd at være.

Fredag:
Copenhagen Collaboration (Arena kl. 13.00) er et fællesskab mellem blandt andre så forskellige bands som You.You.You, Alcoholic Faith Mission og Cody og sammen med en masse andre københavnske bands serverer de et stort fælles show. Om det bliver et slags show case eller hvordan, det aner jeg ikke rigtig, men det bliver virkelig kvalitet OG kvantitet for alle pengene!
Gossip (Orange kl. 17) har pøset ekstra med pop ovenpå deres skarpe elektropop og med deres hithistorie og karismatiske sangerinde, kan de sikkert godt sætte lidt fut selv på Orange.
Elektro Guzzi (Cosmopol kl. 21.00) er noget så usædvanligt som en art techno spillet live på virkelige gode gammeldaws instrumenter (plus div. effektpedaler selvfølgelig) og selvom jeg ikke rigtig er til den genre, så synes jeg det lyder vildt fedt og noget mere interessant end den traditionelle techno fra en DJ pult.

 
Daughter (Gloria kl. 01.00) er nok valget til den der ikke har drukket sig for fuld (bliver det mig?) og som stadig har energi til at tage en minimalistisk, semi elektronisk folk-koncert til sig. Det lyder sprødt og følelsesladet og jeg håber, at jeg er i det rigtige hjørne, når hun spiller. Om ikke andet bliver stemningen pisket op igen, når Spleen United er med til at lukke fredag aften af.

Lørdag:
Larsen & Furious Jane (Pavilion kl. 13.30) vækker min lørdag med deres knugende og skramlede indierock og jeg regner med en fornøjelse der, lige som sidst jeg hørte dem (tjek tidligere indlæg), appellerer til mit vågne øre og åbne hjerte.
tUnE-yArDs (Odeon kl. 17) er totalt kuk, eksperimenterende og legesyg...pop?...med afro beats og fantastisk sej sangstemme. Hvis det bliver for skørt, går jeg i den anden grøft og hører The Low Anthem (Pavilion kl. 17.30) som er støvet americana folk med hjerte og sjæl.
Cold Specks (Pavilion kl. 19.30) er også fuld af hjerte og sjæl - og soul og gospel så det løber koldt ned af ryggen og gåsehuden rejser sig af begejstring. Det er blødt, lækkert og sorgmodigt.
Så følger der en række festlige indslag som M83 og Jonathan Johansson, men det jeg tror kommer til at afslutte min lørdag aften på bedste pigeagtige festfacon kunne godt blive Penguin Prison (Cosmopol kl. 01.30). Latterligt navn men et ret sjovt genlyt med de simple pop 90'ere, hvor det lyder som om Eric Gadd har mødt Justin Timberlake og fået et uskønt, smådumt men charmerende kærlighedsbarn.

Søndag:
Giraffage (Apollo kl. 14) byder de nu slidte kroppe og hoveder på en sommervarm eftermiddags chillout og skønt jeg ikke kender genren ret godt, så tror jeg godt at jeg kunne bruge netop dette på netop dette tidspunkt.
Hurraaaahh!! Uanset hvor nær festivaldøden vi er nu, så er der ikke noget at gøre når Friendly Fires spiller på Arena kl. 18.30! De leverer den mest dansable fantastiske fest jeg nogensinde har oplevet og jeg glæder mig glæder mig glæder mig til at se dem igen!
Jeg kunne godt forestille mig, at jeg efter Friendly Fires har fået sat mit punktum for årets festival, men hvis jeg ikke sidder i en bil hjem eller er gået face down i mudderet, så pendler jeg nok imellem to modpoler; foxy Santigold (Arena kl. 20.30) og hendes unge new wave discofest eller de lidt mindre foxy Alabama Shakes (Odeon kl. 20.30) hvor den tunge groovy soul krænges ud af en kvinde med en stemme, der får Janis Joplin til at vride sig af fryd i sin grav. 

Sådan håber jeg, at min festival kommer til at se ud nogenlunde. Og måske kunne det her give inspiration til andre også. Husk at pakke de fede shorts, røjsere, varme sokker til kolde nætter og solcreme til varme dage og så ses vi på Dyreskuepladsen om ganske få dage!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar